۱۳۹۴ تیر ۴, پنجشنبه

#ایران- آخرین پرده شو مجلس و شامورتی بازی طرح «الزام دولت…»

حتما خبر طرح الزام دولت را شنیدید که چگونه باعث شد تشنج در مجلس ارتجاع بالا بگیرد و مهمتر اینکه چگونه لاریجانی سر و ته قضیه را هم آورد و با یک رای گیری صوری آنرا به تصویب دلواپسان هم رساند . 
یکی از روزنامه های رژیم (اعتماد) نوشت: «دیروز گویا در صحن مجلس هیچ‌کس را یارای ایستادن در برابر اراده لاریجانی نبود… مخالفان زیاد بودند، اما نه آنقدرها که بتوانند رأی رئیس را برگردانند. لاریجانی از همان لحظه‌ای که با یک ساعت تأخیر زنگ «علنی» شدن جلسه را نواخت، آماده بود تا به چشم بر هم زدنی کار را تمام کند؛ کاری که ماهها روی آن تمرکز کرده بود».
سران شیاد رژیم
البته در آخر هم در یک صحنه‌سازی مسخره، نماینده دولت روحانی که در جلسه بود، می‌خواست به‌عنوان مخالف طرح صحبت کند لاریجانی با یک تشر ساختگی، به او اجازه صحبت نداد و به‌نوشته منابع حکومتی، طرف هم که آخوند مجید انصاری بود، جلسه را به‌حالت قهر ترک کرد. البته صحنه‌سازی و سیاه بازی که برای جلوگیری از به میدان آمدن دلواپسان و صحبت آنها بود، آشکارتر از آن بود که کسی را بفریبد. و بعد هم همین آخوند شیاد ضمن دفاع از لاریجانی گفت که هدف، جلوگیری از صحبت مخالفان و به هم خوردن میز بوده است: «آقای لاریجانی در این راستا مصلحت اندیشی داشت که ممکن است با صحبت ما، مخالفان طرح یا پیشنهاد دهندگان بخواهند پیشنهاد مطرح کنند یا صحبت کنند و جلسه به درازا بکشد و احیاناً توافقی که قبلاً با طراحان روی متن انجام داده بودند و این متن را تعدیل کرده بودند، دچار آسیب شود»
اما در جلسه غیرعلنی چه گذشته و لاریجانی چگونه دلواپسان را قانع کرده که حرفهای خود را فرو بخورند و دم نزنند؟ 
اسطبل ارتجاع
 به عبارت ساده، لاریجانی با توضیح درباره وضعیت وخیم رژیم در منطقه بر اثر شکستهای زنجیره‌یی در سوریه و عراق و یمن و… اوضاع رژیم در زمینه‌های اقتصادی اجتماعی به آنها تفهیم کرده که زمان این قبیل ژستها و عربده‌کشیها سپری شده است. لاریجانی احتمالاً برای کسانی هم که شعورشان به این مسائل قد نمی‌داده، اظهارات روز یکشنبه خود در جلسه علنی مجلس را تکرار کرده که تغییرات در متن طرح، توسط شورای عالی امنیت داده شده، این شورا هم زیر نظر خامنه‌ای است و «ما همه باید از مقام معظم رهبری اطاعت بکنیم» و… تمام! حالا ببینید تغییراتی که در متن این طرح داده شده چیست ؟ 
در ماده اول طرح، آمده است که «لغو تحریمها به‌طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه جامع درج شود». اما این‌که چطور درج شود؟ و با چه ملاحظات و اما و اگرهایی؟ همه اینا را مسکوت گذاشته است؛ مهمتر این‌که در ادامه آن آمده است: لغو تحریمها باید «در روز اجرای تعهدات ایران انجام شود» در حالی که پیش از آن، صحبت از لغو تحریمها در روز امضا بود که این خود قابل تفسیر است، به‌خصوص که جای کلمه «لغو» را کلمه کشدار «انجام» گرفته است.

ماده دوم هم در مورد بازرسیهاست که خامنه‌ای، بازرسی مراکز نظامی را مطلقاً ممنوع خوانده بود؛ اما این ماده می‌گوید: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایتهای هسته‌یی است» در این‌جا، بازرسی در چارچوب پروتکل رو که بازرسی از مراکز نظامی مطرح می‌شه مسکوت می‌گذاره، در مورد مراکز نظامی هم اگر ‌چه می‌گه بازرسی ممنوعه، اما بلافاصله یک شکافی باز می‌گذاره تحت عنوان مصوبات شورای عالی امنیت ملی که معلوم نیست این مصوبات چیه؟

ماده سوم در مورد کسب دانش و فناوری و غیره… که خب تعارف و شعاره، اما پایه سوم در واقع تبصره اوله که می‌گه نتیجه مذاکرات باید به اطلاع مجلس برسد، در حالی که قبلاً گفته شده بود که مذاکرات برای قانونی شدن باید به امضا و تصویب مجلس برسد.

خلاصه این‌که این طرح اساساً نمایشی بود برای بستن دهن دلواپسها، ولی همین هم روی سر خود رژیم آوار شد و فضاحت به بار آورد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر